Dióhéjban arról, ki vagy mi volt (vagy lesz) az első

Ez az első

Ez az első

A blog első nyári szünete

2021. július 18. - Tokár Tamás Zalán

Kedves Olvasók!

Az Ez az első blog 2021. július 19. és augusztus 31. között nyári szünetre megy! Legközelebb 2021. szeptember 1-jén tér vissza a szokásos tartalom és menetrend szerint!

Minden kedves Olvasónak kellemes nyarat kíván a blog szerkesztője:

Tokár Tamás Zalán

Az első Kodak fényképezőgép

Az első Kodak fényképezőgépet, a Kodak1-et, az amerikai Eastman Kodak Company egyik alapítója, George Eastman mutatta be, 1888. szeptember 4-én. A Kodak1 egy könnyen hordozható és használható szerkezet volt, ezért hamar az amatőr fényképészek kedvencévé vált. 25 dollárba, vagyis egy gyári munkás havi bérébe került, összesen 100 fényképet lehetett vele készíteni. Ha a film betelt, el kellett küldeni a vállalatnak a géppel együtt és 10 dollárért cserébe előhívták a képeket. A Kodak 1900-ra az Egyesült Államokon kívül már Európában és Japánban is megjelent, ekkor dobta piacra a Brownie nevű fényképezőgépét, mely csupán 1 dollárba került.

da911f18e939c94fd8519144b18a6de2.jpg

Az első Kodak fényképezőgépet, a Kodak1-et, 1888. szeptember 4-én mutatták be. 25 dollárba került és 100 fényképet lehetett vele készíteni. (Kép innen)

Tibet első villamosított vasútvonala

Tibet első villamosított vasútvonalát 2021. június 25-én adták át, mely a délnyugat-kínai autonóm régió székhelyét, Lhaszát köti össze Nyingcsi városával. A 435 km hosszú pályán kínai fejlesztésű, Fuhszing típusú gyorsvonatok közlekednek 160 km/h sebességgel. Az új fejlesztésnek köszönhetően a két település közti menetidő így jóval kevesebb lett, 5 óráról 3,5 órára csökkent. A vonal 47 alagúton és 121 hídon halad át, ráadásul 90 %-a 3000 méterrel a tengerszint felett húzódik, ezért vonatokat automatikus oxigénellátó rendszerekkel szerelték fel. A vasútvonal hat év alatt készült el és több mint 130 ezer ember vett részt a megépítésén.

china-launches-first-bullet-train-in-tibet--close-to-indian-border-2021-06-25.jpg

Tibet első villamosított vasútvonalát 2021. június 25-én adták át, Lhaszát köti össze Nyingcsi városával. A vonal 47 alagúton és 121 hídon halad át, ráadásul 90 %-a 3000 méterrel a tengerszint felett húzódik. (Kép innen)

Az első nő, aki körberepülte a Földet

Az első nő, aki körberepülte a Földet, Geraldine „Jerrie” Mock, 1925. november 22-én született az ohiói Newarkban. Newark-i Középiskolában érettségizett 1943-ban, majd az Ohio Egyetemen szerzett diplomát. 1945-ben hozzáment Russell Mockhoz, három gyerekük született. Már feleség és családanya volt, amikor 38 évesen úgy döntött, hogy beteljesíti gyerekkori álmát és körberepüli a Földet. 800 órányi repülési gyakorlat után, 1964. március 19-én indult útnak, az ohiói Columbusból, Cessna kisgépével és 1964. április 17-én ért vissza ugyanebbe a városba. A 36 790 kilométeres utat 29 nap alatt tette meg, összesen 21-szer szállt le. Több kalandban is része volt ez idő alatt, a Szahara fölött kábeltűz ütött ki a rádiókészülékében, befagytak a szárnyai az Atlanti-óceán felett, Egyiptomban pedig véletlenül egy titkos katonai támaszponton landolt. Miután Geraldine hazatért, díjakat, kitüntetéseket kapott, sőt még könyvet is írt útjáról Three-Eight Charlie címmel. Hobbija azonban túl költséges volt ezért 1968 után felhagyott a repüléssel. Geraldine Mock 2014. szeptember 30-án hunyt el, 88 éves volt.

02-i-was-there-jerrie-mock-mainimage.jpg

Geraldine „Jerrie” Mock (1925-2014) 38 éves, háromgyerekes családanyaként döntött úgy 1964-ben, körberepüli a Földet. Ő volt az első nő a világon, aki megtette ezt az utat. (Kép innen)

A világ első utasszállító repülőgépe

A világ első modern utasszállító repülőgépe, a Boeing 247D, 1933. február 8-án emelkedett először a levegőbe. A Boeing 247D rendkívül korszerűnek számított, futóművét vissza tudta húzni a szárnyába, áramvonalas törzsét pedig fémköpeny burkolta. Csúcssebessége elérte 300 km/órát, vagyis gyorsabban tudott repülni, mint legtöbb harci repülőgép. A jármű, mely maximum 10 utast tudott szállítani, 20 óra alatt tett meg egy Los Angeles – New York utat. A Boeing 247D-ből összesen 75 darabot gyártottak, ezekből 4 maradt meg az utókornak, melyek különböző múzeumok tulajdonában vannak.

boeing_247.jpg

A világ első modern utasszállító repülőgépe, a Boeing 247D, 10 utast tudott szállítani, csúcssebessége 300 km/h volt. (Kép innen)

Az első magyarországi papírmalom

Az első magyarországi papírmalom, Lőcse városától északra, a Lőcse-patak mellett létesült. Az alapításának ideje nem ismert, valamikor 1515 előtt kezdte meg működését. A malmot Tamás mester irányította, aki német területről származott. Sperfogel Konrád krónikája, a Diárium számolt be a papírmalom pusztulásáról, mely 1530. november 24-én történt. Ezen a napon zsoldosok rohanták le Lőcsét és több épületet is felégettek. A gyakori harcok miatt a lőcsei levéltár többször is megsemmisült, így sajnos kevés információ maradt fenn a papírmalomról.

papetier.jpg

Az első magyarországi papírmalom, Lőcse városától északra, a Lőcse-patak mellett létesült, valamikor 1515 előtt kezdte meg működését. (A kép illusztráció.) (Kép innen)

Az első magyar taxivállalat

Az első magyar taxivállalatot, Főtaxi Zrt. jogelődjét, az Autótaxi Rt-t Haltenberger Samu alapította 1913-ban. 1913. június 1-jén 25 autó állt forgalomba Budapest utcáin. Az első megtett kilométer 1 koronába került, ezután fél kilométerenként 30 fillér volt a fuvardíj. A járműveket az áru és személyszállításon kívül különleges eseményekhez, például városnézéshez, esküvői menetekhez is lehetett használni. 1925-től az Autótaxi Rt. az autóit szürkére festette, innen ered a „Szürketaxi” elnevezés. A vállalat 1960-ra már több mint 900 járművel rendelkezett és egészen 1982-ig meg tudta tartani monopol helyzetét. (Ekkor jelentek meg a magántaxik.) 1993-ban megalakult Főtaxi Zrt., mely 2010-től a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hivatalos szállítója.

61201_487067_1000x700_jpg.jpg

Az első magyar taxivállalat, Főtaxi Zrt. jogelődje, az Autótaxi Rt., 1913. június 1-én kezdte meg működését. (Kép innen)

Afrika első víz alatti hotelszobája

Afrika első víz alatti hotelszobáját 2013. novemberében nyitotta meg a Manta Resort, a kontinens keleti partjainál, a zanzibári Pemba szigeténél. A pihenni vágyók egy vízen lebegő háromszintes apartmanban szállhatnak meg éjszakánként 1840 dollárért. A felszínen van a tetőterasz, a nappali és a fürdőszoba. A hálószoba a víz alatt, 4 méter mélyen található, ahol a vendégek megcsodálhatják az Indiai-óceán gyönyörű élővilágát. Az ötlet Mikael Genberg, svéd művésztől származik, aki 2006-ban a Mälaren tó mélyén épített egy víz alatti hotelszobát, Svédországban.

pemba-zanzibar-underwater-manta-voyage-tanzanie.jpg

Afrika első víz alatti hotelszobáját 2013. novemberében nyitotta meg a Manta Resort, a kontinens keleti partjainál, a zanzibári Pemba szigeténél. (Kép innen)

Az első sikeres műtéti altatás

Az első sikeres műtéti altatás 1846. október 16-án zajlott le, orvosokból és medikusokból álló közönség előtt, Bostonban, a Massachusettsi Általános Kórház műtőjében. William T. Morton fogorvos, éterrel altatott el egy Edward Abbott nevű pácienst, akinek John C. Warren sebész, egy tumort távolított el a nyakából. A műtét sikeres volt, mert miután Abbott magához tért, kijelentette, hogy nem érzett fájdalmat. Warren, ekkor a közönség felé fordult és azt mondta: „Uraim, ez nem humbug!” Az eset nagy feltűnést keltett és nem sokkal később már széles körben alkalmazták ezt a módszert az operációknál.

southworth_hawes_first_etherized_operation_re-enactment.jpg

Az első sikeres műtéti altatás 1846. október 16-án zajlott le Bostonban. A fotón egy Edward Abbott nevű páciens látható, akit éterrel altattak el, hogy megoperálják. (Kép innen)

Az első magyarra szinkronizált film

Az első magyarra szinkronizált filmet, a Négy és fél muskétás című német vígjátékot, 1936-ban mutatták be hazánkban. A film szinkronjának készítését 1935. novemberében kezdték el a Magyar Film Iroda műtermében. Dramaturgnak Lakner Artúrt kérték fel, akinek az volt a feladata, hogy magyarra igazítsa át a film német szövegét. Lakner nagyon fárasztónak találta a munkát. Nyolc napig ült a sötétben fülhallgatóval a fülén és vizsgálta a film szereplőinek beszédét, szófordulatait. Tevékenységét a keresztrejtvény-készítéshez hasonlította. A Négy és fél muskétás azonban nem aratott túl nagy sikert, a korabeli kritikák nem írtak jókat róla. A magyar szinkron egy időre háttérbe szorult, csak a második világháború után kezdett népszerűvé válni.

tt0140680.jpg

Az első magyarra szinkronizált filmet, a Négy és fél muskétás című német vígjátékot, 1936-ban mutatták be hazánkban. A film dramaturgja Lakner Artúr (1893-1944) volt. (Kép innen)

süti beállítások módosítása