Ez az első - Utolsó kommentek
blfr8@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://ezazelso.blog.hu/2021/10/18/az_elso_modern_bikini/full_commentlist/1#c41915822
Válasz erre: Az első modern bikini
2023-03-10T12:25:58+01:00
2023-03-10T12:25:58+01:00
tesz-vesz
http://blog.hu/user/249017
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2021/10/18/az_elso_modern_bikini?full_commentlist=1#c40986006" class="reply_nick_300053" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40986006 );">@Bandibacsi34</a>: <br />
" Bár az ókori görög és római ábrázolások szerint, már több ezer éve is hordtak hasonló ruhadarabokat a nők"<br />
<br />
az ókorban te nem sokáig éltélt volna, szívinfarktus miatt, tudod a lányaikat adták feleségül öregekhez és az utcán is is elég ledérek voltak a prostik bizonyos városnegyedekben.<br />
<br />
engedélyük volt a prostiknak mi? :)
https://ezazelso.blog.hu/2023/02/17/az_elso_magyarorszagi_ikea_aruhaz/full_commentlist/1#c41903812
Válasz erre: Az első magyarországi IKEA áruház
2023-03-05T15:34:23+01:00
2023-03-05T15:34:23+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2023/02/17/az_elso_magyarorszagi_ikea_aruhaz?full_commentlist=1#c41866312" class="reply_nick_1329" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41866312 );">@KékFény6</a>: Nem nagyon zavartatják magukat. Pedig ennyi idő alatt már kijavíthatták volna. Kis tévedés is tévedés.
https://ezazelso.blog.hu/2023/02/17/az_elso_magyarorszagi_ikea_aruhaz/full_commentlist/1#c41866312
Válasz erre: Az első magyarországi IKEA áruház
2023-02-19T23:51:51+01:00
2023-02-19T23:51:51+01:00
KékFény6
http://blog.hu/user/1329
Apró tévedés, hogy nem a Sugár üzletközpontban van. Teljesen különálló épület a Sugár mellett.
https://ezazelso.blog.hu/2023/02/08/az_elso_europai_urkikoto/full_commentlist/1#c41838324
Válasz erre: Az első európai űrkikötő
2023-02-09T15:07:34+01:00
2023-02-09T15:07:34+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Ha Kiruna az első európai, akkor Pleszeck micsoda, a nulladik?
https://ezazelso.blog.hu/2023/02/08/az_elso_europai_urkikoto/full_commentlist/1#c41837608
Válasz erre: Az első európai űrkikötő
2023-02-09T06:45:53+01:00
2023-02-09T06:45:53+01:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
Ott lesz a következő homokmenet?
https://ezazelso.blog.hu/2023/01/23/az_elso_hold_kozeleben_keszitett_foto_a_foldrol/full_commentlist/1#c41800870
Válasz erre: Az első, Hold közelében készített fotó a Földről
2023-01-23T21:50:18+01:00
2023-01-23T21:50:18+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
A NASA nagy zsivány, mindig csak azokat a fényképeket teszik közzé, amelyiken a Földkorongot pont felülről látjuk, ezzel akarják azt a hitet terjeszteni, hogy a Föld gömbölyű. :-)))
https://ezazelso.blog.hu/2023/01/16/kina_elso_folyo_felett_halado_autopalyaja/full_commentlist/1#c41781596
Válasz erre: Kína első, folyó felett haladó autópályája
2023-01-17T00:11:24+01:00
2023-01-17T00:11:24+01:00
Balogh Zsolt
http://blog.hu/user/723717
Inkább autóút ez! :) De fain nagyon!
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/30/a_vilag_elso_7_csillagos_szallodaja/full_commentlist/1#c41761318
Válasz erre: A világ első 7 csillagos szállodája
2023-01-08T18:46:04+01:00
2023-01-08T18:46:04+01:00
amundsen
http://blog.hu/user/137028
Behatóan ismerem a vendéglátóipart. Öt csillag sem piskóta, hat már szinte elképzelhetetlen, sokért nem adnám, ha csak megtekinthetnék egy hétcsillagos reggelit.
https://ezazelso.blog.hu/2021/03/01/az_elso_motoros_roller/full_commentlist/1#c41740770
Válasz erre: Az első motoros roller
2022-12-30T11:55:10+01:00
2022-12-30T11:55:10+01:00
baffia
http://blog.hu/user/300547
<a rel="nofollow" href="https://scontent.fbud6-4.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/323271992_1254358605464592_7782118123683380412_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=DXZzJVJxkVEAX8IPk26&_nc_ht=scontent.fbud6-4.fna&oh=00_AfCLTa7SRmo6lWlo0oNlU8KNtkt9rFF_LRWwJlvEvlcYMw&oe=63B33DE0">scontent.fbud6-4.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/323271992_1254358605464592_7782118123683380412_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=DXZzJVJxkVEAX8IPk26&_nc_ht=scontent.fbud6-4.fna&oh=00_AfCLTa7SRmo6lWlo0oNlU8KNtkt9rFF_LRWwJlvEvlcYMw&oe=63B33DE0</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/28/az_elso_bionikus_mukez/full_commentlist/1#c41737470
Válasz erre: Az első bionikus műkéz
2022-12-29T15:29:03+01:00
2022-12-29T15:29:03+01:00
B4nk Verein
http://blog.hu/user/1274570
Azt tudta a kedves Blogger, hogy az emberek a saját testükből kinőtt kezeiket is a gondolataikkal vezérlik? Ekkora baromságot. Csak arról van szó, hogy valahonnan az idegrendszerből felfogott jel az aktuátoron keresztül mozgássá alakul. Ez normálisan úgy van, hogy az agykéregből induló ingerület a perifériás idegrendszeren keresztül a megfelelő izomba érve azt összehúzódásra bírja. Ha nincs izom, mert mondjuk a végtag amputálásra került, az idegi ingerület akkor is elindul és eljut egészen a csonkig ha addig az idegek épek, csak mondjuk egy robotikus aktuátor/szervo motor fogja aztán némi jelfogást- és feldolgozást követően a mozgást elvégezni, ha ezek a külső berendezésrek rendelkezésre állnak. Az idegrendszerből kinyerhető az ingerület már közvetlen az agykéregből, vagy akár a megmaradt perifériás idegrendszerből is nyerhető ingerületi jel, amelyet feldolgozva tudható, hogy milyen mozgást kell létrehozni... na ezt szokták egyesek gondolatvezérlésnek becézni, ami egy egyszerű lódítás.
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/16/az_elso_amerikai_bankrablas/full_commentlist/1#c41716778
Válasz erre: Az első amerikai bankrablás
2022-12-17T14:08:09+01:00
2022-12-17T14:08:09+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
"12 ezer dollár kártérítést kapott."<br />
<br />
Ez horribilis pénz volt akkor. Nagyon gavallér volt a város. Igaz, a megtalált zsákmány meg eszméletlen sok pénz volt, örülhettek neki, mint majom a farkának.
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/14/petofi_sandor_elso_levele_arany_janoshoz/full_commentlist/1#c41715324
Válasz erre: Petőfi Sándor első levele Arany Jánoshoz
2022-12-16T16:20:39+01:00
2022-12-16T16:20:39+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
:-) Kiviláglik Petőfi heves természete. De ez így jó, ő ilyen volt. Mindössze huszonnégy éves volt ekkor.
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/09/az_elso_tv_maci/full_commentlist/1#c41705338
Válasz erre: Az első TV Maci
2022-12-11T18:33:35+01:00
2022-12-11T18:33:35+01:00
Jumbóka
http://blog.hu/user/54504
"Szerencsére" még én is láttam az elsőt!
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/09/az_elso_tv_maci/full_commentlist/1#c41704910
Válasz erre: Az első TV Maci
2022-12-11T16:18:29+01:00
2022-12-11T16:18:29+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Nekem ő az igazi tévémaci, kisgyerekként őt néztem, a farokbojttal a fodros bugyi hátulján. :-) Ő volt az, aki az ágy vége felől bújt be a takarója alá, akrobatikus ügyességgel, mi mindig nagyokat kacagtunk a húgommal, amikor utánozni próbáltuk, és a takaró végül a fejünk tetején kötött ki egy csomóban.
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/07/a_vilag_elso_robotszallodaja/full_commentlist/1#c41698172
Válasz erre: A világ első robotszállodája
2022-12-08T08:24:25+01:00
2022-12-08T08:24:25+01:00
nemecsekerno_007
http://blog.hu/user/23719
Épülget a globális szociális foglalkoztató.
https://ezazelso.blog.hu/2022/12/02/az_elso_kereskedelmi_uveghaz_az_urben/full_commentlist/1#c41687888
Válasz erre: Az első kereskedelmi üvegház az űrben
2022-12-03T13:43:39+01:00
2022-12-03T13:43:39+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Szerintem célszerű lenne a blogon azokat az elsőségeket megénekelni, amelyek már ténnyé váltak, ez a projekt ugyanis még csak egy kicsit ábrándozásgyanús ígéret, ami vagy megvalósul, vagy nem.<br />
<br />
Lehet tudni valamit arról, hogy mi a haszna annak, ha a kendert az űrben termesztik, néhány négyzetméteren? Várható a kísérlettől valami különleges anyag születése?
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/25/az_elso_erintokepernyos_mobiltelefon/full_commentlist/1#c41670380
Válasz erre: Az első érintőképernyős mobiltelefon
2022-11-25T19:33:00+01:00
2022-11-25T19:33:00+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Amióta ezek a hordozható eszközök divatba jöttek, folyton az aksival van a gond. Egy óra üzemidő még régi szokások szerint sem túl sok. (Persze az sem mindegy, hogy aztán mennyi idő kell a feltöltéshez.) Viszont egész ügyes lehetett ez a szerkentyű, ha még rajzolni is lehetett rá. 1 megabyte memória elég soknak számított, egy rendes PC is ugyanennyivel volt felszerelve akkoriban. A kijelzője, úgy nézem, folyadékkristályos lehetett, annak a háttérvilágítása - bizonyára volt neki - elfogyaszthatta az áram egy részét.
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/04/a_vilag_elso_ujrahasznositott_muanyagbol_keszult_biciklije/full_commentlist/1#c41654926
Válasz erre: A világ első újrahasznosított műanyagból készült biciklije
2022-11-18T15:19:37+01:00
2022-11-18T15:19:37+01:00
geegee
http://blog.hu/user/228702
Azok a németek ráittak a gyógyszerre.Ki a f...omnak kell annyiért?Max a tizedét, 150 eurót tudnám elképzelni egy ilyen gépért, újonnan.1400 euróért már van fémből készült pedelec is, és nem is a lexarabb...Isten b@rmai.<br />
Amúgy érdekességként volt már műanyag biciklijük a svédeknek 1980-tól is, igaz, az nem újrahasznosított volt, és voltak minőségi problémák is velük rendesen.Keresési kulcsszó: Itera
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/11/az_elso_modern_szivoszal/full_commentlist/1#c41646308
Válasz erre: Az első modern szívószál
2022-11-12T16:22:06+01:00
2022-11-12T16:22:06+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
@_kolléga_: :-)) Ebben az esetben egy jövőben játszódó történetben a korunkból odakerült űrhajós elmegy a színházba, ahol egy "régies" darabot játszanak, mai szemmel mulatságos ábrázolási tévedésekkel, ilyen a szívószállal ivott régies ital, a sör is.
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/11/az_elso_modern_szivoszal/full_commentlist/1#c41646254
Válasz erre: Az első modern szívószál
2022-11-12T15:28:23+01:00
2022-11-12T15:28:23+01:00
_kolléga_
http://blog.hu/user/512352
mi még úgy "tanultuk", azért kell a sört szívószállal inni, hogy jobban/gyorsabban hasson :)
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/11/az_elso_modern_szivoszal/full_commentlist/1#c41646202
Válasz erre: Az első modern szívószál
2022-11-12T14:24:49+01:00
2022-11-12T14:24:49+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
A hetvenes évek elejéről én még emlékszem szalmából készült szívószálra. Az emberek sokszor beszédben is szalmaszálként emlegették a szívószálat, vagyis akkor ez még létezett. Érdekes módon valószínű, hogy a műanyagból készült szívószállal párhuzamosan, ugyanis emlékszem gyerekkoromból olyanra, hogy a balatoni utazás örömére a vonaton egy gúla alakú dobozkában gyümölcslevet kaptunk, amelybe egy meggyengített helyen kellett beledöfni a ferdén kihegyezett szívószálat, amely talán már műanyagból készülhetett. Pár évvel később Jugoszláviából hoztunk egy csomag színes (!) műanyag szívószálat, még a vékony és nem hajlítható fajtából, onnantól már mindenhol az volt a megszokott.<br />
<br />
"Irodalmi adalék": Lem Visszatérés című regényének 1964-ben készült első fordításában és annak későbbi, átdolgozott változatában még szalmaszál olvasható, azzal itta valaki a sört.<br />
<br />
@fkv.119: Az utóbbi időben elég sok megbízható, olcsó, remekül bevált dologról vagyunk kénytelenek lemondani, mert rákkeltő, mikroműanyagot termel, növeli az üvegházhatást, nem bomlik le, vagy lebomlik, de ártalmas, esetleg szennyezi a levegőt, a vizet, vagy mert orosz. Nem irigylem azokat, akik mostanában kezdik meg a felnőtt életüket, sok kényelmetlenségnek néznek még elébe.
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/11/az_elso_modern_szivoszal/full_commentlist/1#c41645998
Válasz erre: Az első modern szívószál
2022-11-12T10:58:59+01:00
2022-11-12T10:58:59+01:00
fkv.119
http://blog.hu/user/1614737
"A műanyag szívószálak azonban nem újrahasznosíthatóak, ezért napjainkban a gyártók inkább a környezetbarát megoldásokat részesítik előnyben."<br />
<br />
Amik meg még használat előtt / közben átáznak. Mint az elviteles kajáknál a műanyag tál helyett ma divatos tojástartó, aminek az alján még azelőtt kifolyik a leves hogy megennéd. Fejlődés az van... csak visszafele.
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/11/az_elso_modern_szivoszal/full_commentlist/1#c41645676
Válasz erre: Az első modern szívószál
2022-11-11T23:31:31+01:00
2022-11-11T23:31:31+01:00
arthurthedent
http://blog.hu/user/1539976
Egyiptomban több ezer évvel ezelőtt szívószállal itták a sört, mert a tetején zabszemek úszkáltak. A gazdagok ezüstből készült szívószálat használtak.<br />
<br />
Az egyiptomi hagyomány szerint a menyasszony és a vőlegény a lakodalomban egy korsóból itták a sört, ezzel is szimbolizálva, hogy ezentúl egy háztartáshoz tartoznak. Ezt több korabeli dombormű is megörökítette.<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://kurious.ku.edu.tr/en/news/would-you-prefer-a-straw-for-your-beer/">kurious.ku.edu.tr/en/news/would-you-prefer-a-straw-for-your-beer/</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/04/a_vilag_elso_ujrahasznositott_muanyagbol_keszult_biciklije/full_commentlist/1#c41639036
Válasz erre: A világ első újrahasznosított műanyagból készült biciklije
2022-11-07T09:20:58+01:00
2022-11-07T09:20:58+01:00
Mesterséges Geci
http://blog.hu/user/1617075
Borzasztó.
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/02/az_elso_magyar_reszecskegyorsito/full_commentlist/1#c41634350
Válasz erre: Az első magyar részecskegyorsító
2022-11-03T16:39:43+01:00
2022-11-03T16:39:43+01:00
Világnézet Netes Napló
http://blog.hu/user/675110
Ha érdekli a blogírót, mint egyben ilyen téren kollégát is ... megvan az első valóban tudományos és bizonyított, sőt a bizonyítást leellenőrizhetővé és megismételhetővé is tevő istenérv. Azaz feltárásra került a Tudományos Isten. <br />
Ja, hogy ez miért is tartozik ide? Nos Simonyi Károly fia alapított Oxforban egy egyetemi tanszéket, amelyet sokáig Richard Darkins vezetett. Jómagam meg ilyen címmel publikáltam:<br />
Trükkös Mém - Túl Richard Dawkinson [eKönyv: epub, mobi]
https://ezazelso.blog.hu/2022/11/02/az_elso_magyar_reszecskegyorsito/full_commentlist/1#c41634232
Válasz erre: Az első magyar részecskegyorsító
2022-11-03T14:50:20+01:00
2022-11-03T14:50:20+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
A képen egy marha nagy Van de Graaff-töltésgenerátor látható, de azt nem tudtam kideríteni, hogy maga a gyorsító ennek részét képezi-e valahogy, vagy külön berendezés volt. Egy ütköztető kamra nem túl nagy eszköz, ezért az első lehetőség is fennáll, sajnos sejtelmem sincs a gyorsító elvi felépítéséről. Simonyi Károly szócikkéből a Wikipédián annyit meg lehet tudni, hogy az 1951-es soproni protongyorsítót, amellyel ténylegesen atommagok átalakítása érhető el, aztán Budapesten elektrongyorsítóvá alakították át.
https://ezazelso.blog.hu/2022/10/28/afrika_elso_demokratikusan_megvalasztott_noi_elnoke/full_commentlist/1#c41627244
Válasz erre: Afrika első demokratikusan megválasztott női elnöke
2022-10-29T15:18:01+02:00
2022-10-29T15:18:01+02:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
Kiváló politikus.<br />
<br />
Kőkeményen kiállt a homoklobbi ellen, sikeresen korlátozta a gyerekkúrók jogait Libériában.
https://ezazelso.blog.hu/2022/10/24/a_vilag_elso_100_-ban_hidrogenmeghajtasu_vasutvonala/full_commentlist/1#c41622084
Válasz erre: A világ első 100%-ban hidrogénmeghajtású vasútvonala
2022-10-25T15:51:15+02:00
2022-10-25T15:51:15+02:00
Mérnork
http://blog.hu/user/302753
Autóknál is értelmesebb lenne a hidrogén hajtás felé mozdulni, akár hidrogéncella, akár belsőégésű motor használatával.
https://ezazelso.blog.hu/2022/10/19/a_vilag_elso_acelkabeles_fuggohidja/full_commentlist/1#c41615100
Válasz erre: A világ első acélkábeles függőhídja
2022-10-20T08:20:06+02:00
2022-10-20T08:20:06+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Szerintem nem ez volt az első, csak ez volt az első igazán hatalmas méretű...<br />
Segítek: Nem mondom meg a pontos választ, de a Kárpát-medencében kell keresni és gyalogos forgalmat biztosított.
https://ezazelso.blog.hu/2022/10/14/az_elso_svajci_bicska/full_commentlist/1#c41610076
Válasz erre: Az első svájci bicska
2022-10-15T15:19:00+02:00
2022-10-15T15:19:00+02:00
CSOKKI MÁLNA
http://blog.hu/user/992300
,,Elsener fel akarta venni a versenyt a svájci hadsereg hivatalos kés-szállítójával a Wengerrel..,,<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://kesszakuzleterd.hu/spg/398432,97898/A-legnagyobb-svajci-bicska">kesszakuzleterd.hu/spg/398432,97898/A-legnagyobb-svajci-bicska</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/10/05/az_elso_budapesti_hazgyari_elemekbol_epult_panelhaz/full_commentlist/1#c41599170
Válasz erre: Az első budapesti, házgyári elemekből épült panelház
2022-10-07T19:01:00+02:00
2022-10-07T19:01:00+02:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Szokás gyalázni a panelházakat, mert hát tényleg van sok hibájuk, de amikor kitalálták a dolgot, akkor az még nagy technikai újítás volt. És volt olyan strapabíró, mint a fél USA-ban máig szokásos deszkaházak. Ez akkor szempont volt. Olcsón fedelet rakni az emberek fölé, kis puritánság nem akadály. Laktam én az ötvenes években épült kertes házban, azért volt benne fürdőszoba, mert a nagyapám épített bele egyet. Ehhez a mércéhez képest a panelházak a rendszer diadalát hirdették. Az, hogy a meleg kiszivárog belőle mindenhol, akkor még a kutyát nem érdekelte, majd jól bedurrantunk, akkor még volt miből, még az ózonlyuk-mizéria is a jövőben rejtezett, a klímaválságot pedig pláne senki nem képzelte el. Sajnos a világ változott, az igények pedig nagyon megnőttek.
https://ezazelso.blog.hu/2022/09/30/a_vilag_elso_programozhato_digitalis_szamitogepe/full_commentlist/1#c41591154
Válasz erre: A világ első programozható, digitális számítógépe
2022-10-01T17:59:58+02:00
2022-10-01T17:59:58+02:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Hirtelen ötletből rákerestem az "ENIAC simulator" kifejezésre, és egy csomó találatot kaptam! Persze ez a masina annyira kezdetleges volt, annyira távol áll a számítógépről alkotott mai fogalmainktól, hogy sok munkának ígérkezik kideríteni a programozásának a módját, de lehet, hogy megpróbálom. Mégiscsak történelmi fordulópontot jelentett a megépítése.
https://ezazelso.blog.hu/2022/09/21/az_elso_rajzfilmsorozat_mely_a_magyar_televizio_megrendelesere_keszult/full_commentlist/1#c41578304
Válasz erre: Az első rajzfilmsorozat, mely a Magyar Televízió megrendelésére készült
2022-09-22T19:31:49+02:00
2022-09-22T19:31:49+02:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Érdekes, hogy beágyazott videóban a dalt Psota énekli, magyar hangként pedig Hacser Józsa van kiírva, és valóban, én is emlékezni vélek a hangjára ebben a szerepben. Vajon mi okozhatta a szereplőváltozást?<br />
<br />
Alig több, mint egy éve a Posta bélyegblokkot adott ki a rajzfilmsorozat emlékére. Ez olyan, mint a csillag a hollywoodi sétányon, csak ritkább.
https://ezazelso.blog.hu/2022/09/12/az_elso_magyar_szamitogep/full_commentlist/1#c41563959
Válasz erre: Az első magyar számítógép
2022-09-13T11:48:02+02:00
2022-09-13T11:48:02+02:00
Gukker
http://blog.hu/user/2246
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/09/12/az_elso_magyar_szamitogep?full_commentlist=1#c41563357" class="reply_nick_24459" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41563357 );">@Androsz</a>: Hát igen, ha jól emlékszem, a szűk keresztmetszet a mágnesdob memória volt. Az rendesen visszafogta a teljesítményét. Amikor később kicserélték ferritgyűrűsre, vagy harmincszorosára emelkedett a számítási kapacitása.<br />
<br />
Amúgy nem volt az olyan nagy méretű gép. Legalábbis 30 négyzetméter biztos nem. Olyan 2-3 szekrénnyi volt csak.
https://ezazelso.blog.hu/2022/09/09/az_elso_machu_pichut_abrazolo_fenykep/full_commentlist/1#c41563409
Válasz erre: Az első, Machu Picchut ábrázoló fénykép
2022-09-12T21:29:25+02:00
2022-09-12T21:29:25+02:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/09/09/az_elso_machu_pichut_abrazolo_fenykep?full_commentlist=1#c41562761" class="reply_nick_1604518" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41562761 );">@Fogash</a>: Igen, ebben van valami. Köszönöm az észrevételt! Javítottam.
https://ezazelso.blog.hu/2022/09/12/az_elso_magyar_szamitogep/full_commentlist/1#c41563357
Válasz erre: Az első magyar számítógép
2022-09-12T21:01:17+02:00
2022-09-12T21:01:17+02:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
"másodpercenként 30 műveletet tudott elvégezni"<br />
<br />
Nem vagyok biztos abban, hogy ezek között a programban felhasználható műveletek között az összeadás ott van. Abban pedig biztos vagyok, hogy a szorzás nincs ott. Ami azt jelenti, hogy ennek a böhömnek két szám összeadása is eltarthatott másodpercekig. Egy nagyobbacska számsorozat sorbarendezése pedig hosszú percekig. Hát nem éppen szélcsatorna-szimulációkra vagy videótömörítésre készült. De egyszer mindent el kell kezdeni valahol, és ez a masina a kezdetek idején épült.
https://ezazelso.blog.hu/2022/09/09/az_elso_machu_pichut_abrazolo_fenykep/full_commentlist/1#c41562761
Válasz erre: Az első, Machu Picchut ábrázoló fénykép
2022-09-12T12:43:46+02:00
2022-09-12T12:43:46+02:00
Fogash
http://blog.hu/user/1604518
Van második Machu Picchu is?<br />
<br />
Vagy a poszt “A Macchu Picchut először ábrázoló fotót” járja körbe? Esetleg “A Macchu Picchut ábrázoló első fotó” a téma?
https://ezazelso.blog.hu/2022/07/06/az_elso_magyar_foispanno/full_commentlist/1#c41472343
Válasz erre: Az első magyar főispánnő
2022-07-07T13:46:03+02:00
2022-07-07T13:46:03+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
S hogy szólították?<br />
- Ispán?<br />
- Ispán Asszony?<br />
- Ispina?<br />
- ...?
https://ezazelso.blog.hu/2022/07/04/az_elso_ismert_csata_ahol_lofegyvert_hasznaltak/full_commentlist/1#c41470045
Válasz erre: Az első ismert csata, ahol lőfegyvert használtak
2022-07-05T13:24:03+02:00
2022-07-05T13:24:03+02:00
methylcytosine
http://blog.hu/user/1494238
Hát ez elég érdekes cikkecske. Konstantinápoly ostroma 1456? Koppenhága ágyuzása 1428? Kinai tüzfegyverek 12. század?
https://ezazelso.blog.hu/2022/07/04/az_elso_ismert_csata_ahol_lofegyvert_hasznaltak/full_commentlist/1#c41469769
Válasz erre: Az első ismert csata, ahol lőfegyvert használtak
2022-07-05T09:36:35+02:00
2022-07-05T09:36:35+02:00
Fritz Gerlich
http://blog.hu/user/1010240
Èn is sokat kutattam az első puskàk hasznàlatànak csatàjàt. Eddig ùgy tudtam a legelső ilyen kèzi tűzfegyvereket a huszitàk hasznàltàk az 1420-as èvekben. Ami a legelső àgyùkat illeti először sokkal koràbban a 100 èves hàborùban vetettek be ilyeneket. A Crècy melletti csatàban 1346-ban.
https://ezazelso.blog.hu/2022/06/13/az_elso_tomeggyartasban_eloallitott_laptop/full_commentlist/1#c41448515
Válasz erre: Az első tömeggyártásban előállított laptop
2022-06-15T01:38:29+02:00
2022-06-15T01:38:29+02:00
geegee
http://blog.hu/user/228702
Akkoriban monhatta talán a Wie Geht's MS góré is, hogy 640 kilobájt mindenre elég kell legyen.<br />
Bróhaha, látjuk!<br />
:D<br />
Nekem az első ilyesmi gép amivel találkoztam, egy Junoszty tv méretű hordozható pc volt, abban már volt cd olvasó, kisfloppi, valamekkora vinyó és egy talán 10 collos monokróm képernyő is, illetve kihajtható majdnem teljes értékű billentyűzet.Ez olyan 1996 környékén lehetett, szintén valami távol-keleti csoda, a cég tulajdonolta, ahol dolgoztam, az ára valszeg brutális lehetett.
https://ezazelso.blog.hu/2021/09/22/az_elso_magyar_fedett_uszoda/full_commentlist/1#c41444285
Válasz erre: Az első magyar fedett uszoda
2022-06-11T09:25:44+02:00
2022-06-11T09:25:44+02:00
Esztre
http://blog.hu/user/515370
<a rel="nofollow" href="https://www.infoesztergom.hu/hirek/olvas/ma-109-eve-esztergomban-nyitott-meg-magyarorszag-elso-fedett-uszodaja-2021-04-18-191001">www.infoesztergom.hu/hirek/olvas/ma-109-eve-esztergomban-nyitott-meg-magyarorszag-elso-fedett-uszodaja-2021-04-18-191001</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/06/06/az_elso_napelemmel_mukodo_auto/full_commentlist/1#c41440077
Válasz erre: Az első napelemmel működő autó
2022-06-07T22:47:59+02:00
2022-06-07T22:47:59+02:00
Ide mit kell írni?
http://blog.hu/user/759405
Én egy töréstesztre lennék kiváncsi . Nameg 170 KM/h . Ez ott már simán felszáll..
https://ezazelso.blog.hu/2022/06/06/az_elso_napelemmel_mukodo_auto/full_commentlist/1#c41439669
Válasz erre: Az első napelemmel működő autó
2022-06-07T17:55:28+02:00
2022-06-07T17:55:28+02:00
gyulaszu
http://blog.hu/user/202117
Engem mondjuk érdekelne, hogy a napelemmel tárolt energiáról hogyan kapcsol át az elektromos motoros hajtásra...
https://ezazelso.blog.hu/2022/05/30/az_elso_ugralovar/full_commentlist/1#c41429283
Válasz erre: Az első ugrálóvár
2022-05-31T16:14:38+02:00
2022-05-31T16:14:38+02:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
Igen, valóban! Köszönöm szépen! Kijavítottam! :)
https://ezazelso.blog.hu/2022/05/30/az_elso_ugralovar/full_commentlist/1#c41428441
Válasz erre: Az első ugrálóvár
2022-05-31T08:07:33+02:00
2022-05-31T08:07:33+02:00
Medgar
http://blog.hu/user/132414
Nem bérlésével, hanem bérbe adásával foglalkozott.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41414111
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-05-21T22:24:42+02:00
2022-05-21T22:24:42+02:00
Balogh Zsolt
http://blog.hu/user/723717
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo?full_commentlist=1#c41378679" class="reply_nick_572933" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41378679 );">@sóhegy049</a>: A mozdonyok is többnyire ilyenek. Azért, mert így elhagyható a kuplung és a sebességváltó, továbbá dízelmotor nem tud elindulni terhelés alatt. Ezért kell ez a hajtásrendszer.
https://ezazelso.blog.hu/2022/05/20/az_elso_ember_aki_vonatbalestben_halt_meg/full_commentlist/1#c41414097
Válasz erre: Az első ember, aki vonatbalestben halt meg
2022-05-21T22:19:39+02:00
2022-05-21T22:19:39+02:00
Balogh Zsolt
http://blog.hu/user/723717
Ebben a történetben az is nagyon szomorú, hogy az úriember pártolta a vasutat, az mégis halálra gázolta. Akkor még nem tudta nagyon senki, hogy a vonat nagyon veszélyes, veszélyesebb, mint a ló.
https://ezazelso.blog.hu/2022/05/20/az_elso_ember_aki_vonatbalestben_halt_meg/full_commentlist/1#c41413061
Válasz erre: Az első ember, aki vonatbalestben halt meg
2022-05-21T08:58:23+02:00
2022-05-21T08:58:23+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Darwin díj előhírnöke
https://ezazelso.blog.hu/2022/05/11/az_elso_magyar_postabelyeg/full_commentlist/1#c41398943
Válasz erre: Az első magyar postabélyeg
2022-05-11T21:46:30+02:00
2022-05-11T21:46:30+02:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Azért kőnyomatú bélyegből is vannak viszonylag szépek, de ezt a vésnök tényleg eléggé eltolta. Nem is tudom, hogy született meg a gúnynév, ha nem volt sokáig forgalomban, de jó név, tetszik a történt. Itt egy kép a 15 krajcáros címletről, ilyen lett volna a Jóska a terv szerint. <a rel="nofollow" href="http://penti.hu/belyeg/tortenet/pic8a.jpg">penti.hu/belyeg/tortenet/pic8a.jpg</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378679
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T22:09:53+02:00
2022-04-30T22:09:53+02:00
sóhegy049
http://blog.hu/user/572933
"A dízel-elektromos meghajtású"<br />
Miért nem közvetlen dízel? A kombónál is van további veszteség, az amúgy sem túl hatékony hajócsavar végett.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378437
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T19:56:26+02:00
2022-04-30T19:56:26+02:00
Zionnépe
http://blog.hu/user/1221909
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo?full_commentlist=1#c41378373" class="reply_nick_766659" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41378373 );">@rabelais</a>: Nyilván nem teljesen vetik el a lehetőséget, csak tárolni körülményesen és drágán tudják a napenergiával előállított áramot, akksit építeni minden járműbe meg szintén nem túl környezetbarát. <br />
Ehhez képest a hidrogénhajtás megváltás.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378429
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T19:52:42+02:00
2022-04-30T19:52:42+02:00
Zionnépe
http://blog.hu/user/1221909
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo?full_commentlist=1#c41378361" class="reply_nick_766659" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41378361 );">@rabelais</a>: A hidrogénhajtás lenne a legjobb a személyautóknál nagyobb járművekre.<br />
Persze kell hozzá igazán hatékony vízbontás, hogy ne a fosszlisekből nyerjék.<br />
<br />
A hajót valszeg régebben tervezték amikor még - hajónyi méretben - nem állt még rendes kellően tesztelt motor a rendelkezésre, valszeg ezért nem hidrogéncellás.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378373
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T19:15:02+02:00
2022-04-30T19:15:02+02:00
rabelais
http://blog.hu/user/766659
"Japán kevés földterülettel rendelkezik ahhoz, hogy elegendő nap vagy szélerőművet telepítsen,"<br />
<br />
ez önmagában is hülyeség. Japán népsűrűsége másfélszerese mint például a német. szerintem ez nem akadályozó tényező. nem is hegyesebb, mint Németország. Ausztriához képest meg pláne nem. szélenergiában nincs jól eleresztve, nem szeles vidék. a tenger kifele gyorsan mélyül. Korea fele meg nem fúj a szél. napenergiában viszont jobbak az adottságok, mint Németországban.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378361
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T19:05:36+02:00
2022-04-30T19:05:36+02:00
rabelais
http://blog.hu/user/766659
Furcsa, hogy nem hidrogénnel megy a hajó. Azt még megértem, hogy a nagy hidrogéntartályt nem akarják rákapcsolni a motorra, a biztonság érdekében, de lehetne egy kisebb hidrogén-tartály saját üzemanyagnak. De ha még ez sem megy, azaz még ennek a hejónak a meghajtására sem a hidrogén mellett döntöttek, akkor mit akarnak?<br />
<br />
"Japán kevés földterülettel rendelkezik ahhoz, hogy elegendő nap vagy szélerőművet telepítsen, ezért döntött úgy, hogy a közeljövőben inkább hidrogént fog használni alternatív energiaforrásként."<br />
<br />
Ez a mondat így legalább részben hülyeség. A hidrogén nem energiaforrás olyan értelemben, hogy nem található meg így a természetben. A hidrogénenergia-hordozó. Pont a szél és napenergia tárolására és szállítására lehet használni.<br />
<br />
A másik lehetőség, hogy földgázból, kőolajból állítják elő, de akkor igazából fosszilis, és import, és környezetszennyező, legfeljebb a szennyezés nem Japánban történik.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378321
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T18:32:35+02:00
2022-04-30T18:32:35+02:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo?full_commentlist=1#c41378199" class="reply_nick_831949" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41378199 );">@Siki Feri</a>: Igen, fordítva! Köszi az észrevételt! Javítottam! :)
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/29/az_elso_folyekony_hidrogent_szallito_tankerhajo/full_commentlist/1#c41378199
Válasz erre: Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó
2022-04-30T17:28:07+02:00
2022-04-30T17:28:07+02:00
Siki Feri
http://blog.hu/user/831949
"116 méter széles, 19 méter hosszú" - szép hajó!
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/25/az_elso_legparnas_hajo/full_commentlist/1#c41369701
Válasz erre: Az első légpárnás hajó
2022-04-26T06:33:03+02:00
2022-04-26T06:33:03+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Ez érdekes volt.
https://ezazelso.blog.hu/2021/09/22/az_elso_magyar_fedett_uszoda/full_commentlist/1#c41356293
Válasz erre: Az első magyar fedett uszoda
2022-04-19T07:40:09+02:00
2022-04-19T07:40:09+02:00
Pál Sitku
http://blog.hu/user/1609393
Nem az volt az első. Esztergomban épült!
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/15/az_elso_niceai_zsinat/full_commentlist/1#c41351821
Válasz erre: Az első niceai zsinat
2022-04-16T09:43:19+02:00
2022-04-16T09:43:19+02:00
TanBá
http://blog.hu/user/751947
Tudományosan és tényszerűen viszont sok Istent teremtettek az emberek és azokból JahveZsidóSátránIsten és annak avatárja ZombiJézuska kitalált alak.<br />
<br />
Ráadásul egyik sem eredeti, hanem korábbi vallásokból és Istenekről koppintották, plagizálták.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/13/az_elso_ismert_europai_irott_szoveg/full_commentlist/1#c41347509
Válasz erre: Az első ismert európai írott szöveg
2022-04-13T17:53:31+02:00
2022-04-13T17:53:31+02:00
Motorogre
http://blog.hu/user/1154120
:) Köszönjük !
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/11/az_elso_dokumentum_mely_amerikakent_tuntette_fel_a_kontinens_nevet/full_commentlist/1#c41345441
Válasz erre: Az első ismert térkép, melyen Amerika neve szerepel
2022-04-12T12:49:14+02:00
2022-04-12T12:49:14+02:00
Motorogre
http://blog.hu/user/1154120
Ezen bizony még dolgozni kell: a poszt szövege 90%-ban a releváns Wikipédia cikkel egyezik, sokszor szó szerint, nem ad semmi többlet információt pl. a térkép minőségére és pontosságára. Méretarány, távolság- és szögtartás ... minek az, úri huncutságok csak. <br />
A kép kiválasztása duplán szerencsétlen: ez a 3x4 szegmensből álló Waldseemüller világtérkép egy szélső szegmensének is csak részlete - nehogy már kitalálja az olvasó hogy ez az amerikai kontinens mely parvonalát ábrázolja ! Ha az egész szegmenset inzertálta volna be a poszt, akkor a Karib-tengeri szigetvilág miatt mindenki látná: ez a részlet a Mexikói öböl déli része, azaz a Dél-Amerikai szárazföld észak-keleti részének folyóit mutatja be - sajnos mai topográfiához nem azonosíthatóan.
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/04/az_elso_mukodo_napvitorlas/full_commentlist/1#c41329457
Válasz erre: Az első működő napvitorlás
2022-04-05T08:58:51+02:00
2022-04-05T08:58:51+02:00
Motorogre
http://blog.hu/user/1154120
Érdekes kis poszt - de a T. Olvasó többet érdemelne. Pl. a Vénusz közelebb van a Naphoz mint Japán, azaz a napszéllel szemben kell vitorlázni a cél (Vénusz) megközelítéséhez. Sokakat érdekel hogy miként lehetséges ez, melyek a napvitorlázás teljesítményének határai stb. Annyit minimum említeni kellene hogy az eszköz tömege mindössze 300 kg volt - szemben a NASA meg orosz soktonnás ketyerékkel ....
https://ezazelso.blog.hu/2022/04/01/az_elso_ember_aki_atuszta_a_balatont/full_commentlist/1#c41322787
Válasz erre: Az első ember, aki átúszta a Balatont
2022-04-02T18:02:50+02:00
2022-04-02T18:02:50+02:00
UBI1889
http://blog.hu/user/1487868
Miii?<br />
Addig nem tudtak úszni az emberek?
https://ezazelso.blog.hu/2022/03/25/az_elso_noi_dramairo/full_commentlist/1#c41307954
Válasz erre: Az első női drámaíró
2022-03-26T17:54:42+01:00
2022-03-26T17:54:42+01:00
Pyrandus
http://blog.hu/user/1245289
Újra kiadni, elolvasni!
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/07/az_elso_ember_aki_biztosito_kabel_nelkul_hajtott_vegre_ursetat/full_commentlist/1#c41248256
Válasz erre: Az első ember, aki biztosító kábel nélkül hajtott végre űrsétát
2022-03-01T09:11:19+01:00
2022-03-01T09:11:19+01:00
belekotty
http://blog.hu/user/177226
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/02/07/az_elso_ember_aki_biztosito_kabel_nelkul_hajtott_vegre_ursetat?full_commentlist=1#c41202378" class="reply_nick_24459" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41202378 );">@Androsz</a>: +1
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/18/az_elso_nyilvanos_videohivas/full_commentlist/1#c41225056
Válasz erre: Az első nyilvános videóhívás
2022-02-20T13:35:13+01:00
2022-02-20T13:35:13+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/02/18/az_elso_nyilvanos_videohivas?full_commentlist=1#c41223982" class="reply_nick_812669" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41223982 );">@Tokár Tamás Zalán</a>: Köszönöm. Furcsa. A CMU honlapja valóban 0,8 Mpx-ről ír, ugyanakkor csak 250 rasztersávról, ami a vízszintes felbontásra 3200 pixelt ad ki, ez jobb, mint a mai 4K tévéké. Feltéve, hogy a kamera és a monitor felbontása megegyezik, de hát miért is lenne másként. Ennek a tizede lenne nekem a többivel arányos. De hát ezt írják, csak nem tévednek ekkorát. A fényképen egyébként a kis monitor képe tényleg szépnek tűnik.<br />
<br />
A videójel két közönséges telefonkábelen megy át, a hang egy harmadikon, rákeverve a szinkronjeleket. Nincs speciális, például koaxiális kábelről szó. Az átvitt effektív videóadat óvatos becslés szerint is 48 Mbps, ami, ha *esetleg* összehoztak hardverből egy 1:20-as tömörítési rátát - ezzel fődíjat nyertek volna bármelyik világkiállításon -, még mindig több mint 20-szorosa a telefonkábel modemes szabványú sávszélességének. Óvatos becslés szerint. Ha ezt tényleg megcsinálták, az rengeteg pénzbe kerülhetett, akkor ez óriási üzleti bukás volt, pedig megérdemelték volna a sikert.
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/18/az_elso_nyilvanos_videohivas/full_commentlist/1#c41223982
Válasz erre: Az első nyilvános videóhívás
2022-02-19T23:01:06+01:00
2022-02-19T23:01:06+01:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/02/18/az_elso_nyilvanos_videohivas?full_commentlist=1#c41222984" class="reply_nick_24459" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41222984 );">@Androsz</a>: Szerintem igen, mert több forrás is 0,8 megapixelt ír:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://library.cmu.edu/about/news/2020-07/picturephone-mod-ii">library.cmu.edu/about/news/2020-07/picturephone-mod-ii</a><br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.indiatimes.com/technology/news/worlds-first-video-call-picturephone-mod-ii-516937.html">www.indiatimes.com/technology/news/worlds-first-video-call-picturephone-mod-ii-516937.html</a><br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.vezess.hu/firstclass/2020/07/01/otven-eves-az-elso-videohivas/">www.vezess.hu/firstclass/2020/07/01/otven-eves-az-elso-videohivas/</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/18/az_elso_nyilvanos_videohivas/full_commentlist/1#c41222984
Válasz erre: Az első nyilvános videóhívás
2022-02-19T16:42:15+01:00
2022-02-19T16:42:15+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Biztos az a 0,8 megapixel? Nagyon magas érték ez. Ha egy NTSC szabványú, 640x480 pixeles tévéképet veszünk, ami normál képernyőn az akkori igények szerint tisztességes minőséget eredményez, az is csak 0,3 Mpx. És a szerkentyűbe épített képernyő jóval kisebb egy tévénél.<br />
<br />
A telefonvonalon az abban a korban használt modemek maximális sávszélessége 56 kbps volt, amin a 30 fps sebességgel, frame-enként 800000 pixel, pixelenként legalább 4 bit még akkor sem férne át, ha sikerült volna egy ultraszuper tömörítő hardvert összehozniuk. Ez viszont azt sugallja, hogy nem a telefonvonalon, hanem spéci kábelen ment az adat, saját központon keresztül, ez megmagyarázhatná az igen borsos előfizetési díjat. (Meg persze az, hogy ez egy státuszszimbólum lehetett a gazdagok irodájában.) De úgy látszik, eltévesztett üzleti modell volt, ha csak ilyen kevesen használták.
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/16/az_elso_embereket_szallito_holegballon/full_commentlist/1#c41218628
Válasz erre: Az első, embereket szállító hőlégballon
2022-02-17T17:36:29+01:00
2022-02-17T17:36:29+01:00
Motorogre
http://blog.hu/user/1154120
Elég kevés ez így. Több konkrét adat kellene: miből volt (papír), mekkora volt, mi fejlesztette a forró levegőt, mi volt a kockázata, s mi lett a vége... (leégett). <br />
És főleg: utána miért volt 200 év szünet ...
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/09/az_elso_motorkerekpar/full_commentlist/1#c41205380
Válasz erre: Az első motorkerékpár
2022-02-10T17:49:14+01:00
2022-02-10T17:49:14+01:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/02/09/az_elso_motorkerekpar?full_commentlist=1#c41204374" class="reply_nick_1602750" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41204374 );">@fkv.118</a>: :D Köszönöm az észrevételt! Javítottam!
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/09/az_elso_motorkerekpar/full_commentlist/1#c41204374
Válasz erre: Az első motorkerékpár
2022-02-10T00:04:40+01:00
2022-02-10T00:04:40+01:00
fkv.118
http://blog.hu/user/1602750
"Daimler (1934-1900)"<br />
<br />
Már azelőtt meghalt, hogy megszületett volna? :D
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/07/az_elso_ember_aki_biztosito_kabel_nelkul_hajtott_vegre_ursetat/full_commentlist/1#c41202378
Válasz erre: Az első ember, aki biztosító kábel nélkül hajtott végre űrsétát
2022-02-08T21:16:27+01:00
2022-02-08T21:16:27+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Isten éltesse az emlékét sokáig, bátor ember volt.
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/04/az_elso_sport_szelet/full_commentlist/1#c41196884
Válasz erre: Az első Sport szelet
2022-02-06T12:19:03+01:00
2022-02-06T12:19:03+01:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/02/04/az_elso_sport_szelet?full_commentlist=1#c41196340" class="reply_nick_93806" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41196340 );">@fynndafrail</a>: Valóban! Nem kilogramm, hanem tonna! Köszönöm szépen! Javítottam!
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/04/az_elso_sport_szelet/full_commentlist/1#c41196672
Válasz erre: Az első Sport szelet
2022-02-06T10:09:43+01:00
2022-02-06T10:09:43+01:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/02/04/az_elso_sport_szelet?full_commentlist=1#c41195826" class="reply_nick_171550" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41195826 );">@Rollende Landstrasse</a>: <br />
+1<br />
<br />
S már nem is idehaza gyártják...
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/04/az_elso_sport_szelet/full_commentlist/1#c41196340
Válasz erre: Az első Sport szelet
2022-02-05T23:09:51+01:00
2022-02-05T23:09:51+01:00
fynndafrail
http://blog.hu/user/93806
1800 tonna lesz az...
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/04/az_elso_sport_szelet/full_commentlist/1#c41195826
Válasz erre: Az első Sport szelet
2022-02-05T17:05:22+01:00
2022-02-05T17:05:22+01:00
Rollende Landstrasse
http://blog.hu/user/171550
Gyerekkoromban a diszkoszvető jelentette a Sport szeletet. Maradhatott volna az új arculaton is.
https://ezazelso.blog.hu/2022/02/02/az_elso_autoillatosito/full_commentlist/1#c41192578
Válasz erre: Az első autóillatosító
2022-02-03T18:00:10+01:00
2022-02-03T18:00:10+01:00
Quattroman
http://blog.hu/user/147941
Ha kicsit igényesebb lett volna a sofőr és takarít ahogy illik, nem lett volna rohadt tej szagú a kocsija.<br />
Ez is kb mint a dezodor, büdös- büdös de elfedjük a szagot....<br />
:-D
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/24/az_elso_mini_fenykepezogep/full_commentlist/1#c41185610
Válasz erre: Az első mini fényképezőgép
2022-01-31T18:40:08+01:00
2022-01-31T18:40:08+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
"James Bond Minoxot használt"<br />
<br />
Ideértve az 1967-es Bond-paródiát, a Casino Royale-t is, abban néven is nevezik a kis gépet.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag/full_commentlist/1#c41181148
Válasz erre: Az első farmernadrág
2022-01-29T22:10:11+01:00
2022-01-29T22:10:11+01:00
Tokár Tamás Zalán
http://blog.hu/user/812669
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag?full_commentlist=1#c41181102" class="reply_nick_17732" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41181102 );">@efi</a>: Köszönöm szépen! Véletlenül elírtam. Kijavítottam!
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag/full_commentlist/1#c41181102
Válasz erre: Az első farmernadrág
2022-01-29T21:31:50+01:00
2022-01-29T21:31:50+01:00
efi
http://blog.hu/user/17732
Jacob Davis a képaláírás szerint -23 évet élt.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag/full_commentlist/1#c41180774
Válasz erre: Az első farmernadrág
2022-01-29T19:22:59+01:00
2022-01-29T19:22:59+01:00
CSOKKI MÁLNA
http://blog.hu/user/992300
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag?full_commentlist=1#c41180578" class="reply_nick_992300" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41180578 );">@CSOKKI MÁLNA</a>: Golyóstoll..
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag/full_commentlist/1#c41180578
Válasz erre: Az első farmernadrág
2022-01-29T18:10:08+01:00
2022-01-29T18:10:08+01:00
CSOKKI MÁLNA
http://blog.hu/user/992300
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag?full_commentlist=1#c41180352" class="reply_nick_254345" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41180352 );">@annamanna</a>: Ez olyan, mint a töltőtoll, a szódavíz, vagy a porlasztó. Mi meg vagyunk győződve róla, hogy magyar volt az első, más országok meg nem így látják. Pl. a porlasztót a németek Maybachnak tulajdonítják.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/28/az_elso_farmernadrag/full_commentlist/1#c41180352
Válasz erre: Az első farmernadrág
2022-01-29T17:18:38+01:00
2022-01-29T17:18:38+01:00
annamanna
http://blog.hu/user/254345
"A farmernadrág amerikai megjelenése előtt 22 évvel, Magyarországon már sorozatban gyártottak olyan nadrágot, amely a mai értelemben vett farmernadrághoz hasonló volt. 1848-ban olaszok dolgoztak a szegedi várban. Vitorlavásznat gyártottak, amit kékre festettek, és ebből varrtak erős nadrágot a katonáknak." <a rel="nofollow" href="https://hu.wikipedia.org/wiki/Farmernadr%C3%A1g">hu.wikipedia.org/wiki/Farmernadr%C3%A1g</a>
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41176514
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T20:38:44+01:00
2022-01-27T20:38:44+01:00
fonaktamas75
http://blog.hu/user/1235841
Az Atlanti - Óceán átrepülésével ellentétben a hanghatár átlépése korántsem ennyire egyértelmű. Bár egyik sem bizonyított, akad pár érdekes eset:<br />
- 1944. 07. 06. Heini Dittmar az Me 163B V18 (VA+SP) prototípussal egy repülés során dokumentáltan 1130 km/h sebességgel repült. Lippisch annak idején az aerodikamikai problémák elkerülése végett szubszonikusra tervezte a gépet, ezért jelentkeztek a transzonikus tartományra jellemző irányíthatósági problémák a repülés során. Az oldalkormány egy része le is szakadt. Mivel a repmagasság nem ismert, Dittmar barátjának, Mano Zieglernek az elbeszélésre lehet csak hagyatkozni. Többen hangrobbanást véltek hallani a földön. Bár az árulkodó, hogy a korabeli repülési dokumentumok nem említik, hogy átlépte volna a hangsebességet.<br />
- 1945. 04. 09-én Hans Guido Mutke Me 262A-1a (9/JG7) gépével egy bevetés során bajtársa segíségére sietve 40°-s szögben teljes gázzal zuhanva a sebességmérő tanúsága szerint 1100km/h sebességel repült 12km magasan. Itt a hangsebesség 1062km/h. Ugyanazokat a jelenségeket tapasztalta, mint Dittmar. A hajtómű leállt, Mutke Svájcban kényszerleszállt. Mivel Mach számláló még nem volt a gépen (minek is lett volna) A történet nem bizonyítható, azonban 99-ben számítógépes modellezés nem zárta ki a lehetőségét, hogy az Me 262 bizonyos feltételek mellett átlépje a hanghatárt.<br />
- 1945. 03. 01. Lothar Sieber a Ba 349 M23-as jeű rakéta repülőgép prototípusával, az egyetlen - tragikus - pilóta vezette berepülése során feltételezhetően átlépte a hangsebességet. A fából készült egyszer használatos repülő egy HWK 109-509A-1 típusú 1700 kg tolóerejű, ill. 4db 500kg tolóerejű SG34 felszálló rakétával felszerelt 2200kg felszálló tömegű volt gép. (Imponáló tolóerő/tömeg arány) A repülés elején probléma adódott miután Sieber nem tudta leoldani a felszálló rakétákat, a rosszul rögzített felcsapódó kabintető miatt elvesztve eszméletét a gép az egyre laposabb szögű emelkedésből, zuhanásba ment át teljes tolóerővel. 14km repülés után hatalmas krátert robbantva a földbe fúródott. Sieber valamelyik bal végtagja (lába?) volt beazonosítható, valószínűleg menekülni próbált. A teljes repülés 55mp-ig tartott, ami kb. 916km/h átlagsebesség csak légvonalban számolva. A teljes repülési táv az emelkedést is belekalkulálva jóval több lehetett és a felszállásból eredő gyorsítást figyelembe sem vettük. Azonban pontos tények ismeretében ez is csak feltételezés.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41176016
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T16:11:41+01:00
2022-01-27T16:11:41+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
@citrix: Igen, fent kisebb a hangsebesség. Ezért nem is maga az elért sebesség az érdekes, hanem hogy sikerült túllépni a helyi hangsebességen, ami a levegőben a gép által keltett torlóhullámok különleges viselkedéséhez vezet. Yeager előtt mások is próbálkoztak a hanghatár áttörésével, de a fellépő rezgések és irányítási nehézségek miatt mindaddig nem sikerült. A sajtóban már "hangfal"-ról írogattak, amelynek az áttörése talán lehetetlen a gép megsemmisülése nélkül, de aztán a kísérleti csapat, köztük a pilóta Yeager bebizonyította, hogy ez tévedés, és a levegő a Kármán Tódor által leírt módon viselkedik, a hangsebesség nagyon is átléphető.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41175836
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T14:46:34+01:00
2022-01-27T14:46:34+01:00
citrix
http://blog.hu/user/196875
Igen, 340 m/s a hang sebessége földközelben 760 Hgmm légnyomás mellett 20°C -on.Az 1224 km/h. Fent ritkább és hidegebb közegben lassabban terjed a hang?
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41175824
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T14:38:47+01:00
2022-01-27T14:38:47+01:00
kéki béla
http://blog.hu/user/1458300
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget?full_commentlist=1#c41175756" class="reply_nick_448153" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41175756 );">@Sir Gombóc</a>: lehet, hogy a vízben terjedő hanggal kevertem? Volt valami kavarás édes-/sósvíz esetében...
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41175756
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T13:48:41+01:00
2022-01-27T13:48:41+01:00
Sir Gombóc
http://blog.hu/user/448153
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget?full_commentlist=1#c41175390" class="reply_nick_1458300" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41175390 );">@kéki béla</a>: a levegő sűrűsége elvileg nem befolyásolja a hangsebességet, de a hőmérséklete igen.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41175504
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T11:52:23+01:00
2022-01-27T11:52:23+01:00
hereverő heverő
http://blog.hu/user/1168039
Lindbergh gépe nem az első volt, amelyik átrepülte az Atlanti óceánt, sőt még csak nem is az első aki leszállás nélkül tette ezt. <br />
Ő volt az első aki egyedül és leszállás nélkül teljesítette a távot. <br />
Az első gép, ami átrepült Amerikából Európába (6 leszállással) egy Curtiss Nc-4 volt, de mivel váltott személyzete volt, nincs első ember. Az első non-stop átrepülés pedig John Alcock és Arthur Brown nevéhez fűződik.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41175494
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T11:50:41+01:00
2022-01-27T11:50:41+01:00
n3spr3ss0
http://blog.hu/user/947109
Mindig úgy tudtam hogy a hangsebesség 1200 km/h.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/26/az_elso_repulogep_mely_tullepte_a_hangsebesseget/full_commentlist/1#c41175390
Válasz erre: Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet
2022-01-27T11:22:31+01:00
2022-01-27T11:22:31+01:00
kéki béla
http://blog.hu/user/1458300
Még senki sem tette szóvá, hogy a hangsebesség kb 333m/s, ami nagyjából 1200km/h? :D<br />
<br />
(Mert azt megtanítják, hogy ennyi "a" hangsebesség, arra már kevesebb időt szánnak, hogy a tengerszinten annyi)<br />
<br />
Amit viszont én sem tudok (tekintettel arra, hogy kis híján bukásra álltam fizikából a középiskolában), hogy a ritkább levegőben az IAS vajon változik-e a tengerszinten mérthez képest, azonos földhöz viszonyított sebesség esetén?
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/24/az_elso_mini_fenykepezogep/full_commentlist/1#c41172014
Válasz erre: Az első mini fényképezőgép
2022-01-25T21:00:27+01:00
2022-01-25T21:00:27+01:00
Vén motoros
http://blog.hu/user/437508
Ha jól emlékszem, szabványos 16mm-es mozifilmre készültek a felvételek, nem kellett hozzá külön filmet kitalálni. Emiatt megvolt hozzá a hívási technológia és a hívási kapacitás is. Ráadásul a korát jócskán megelőző pofás megjelenése volt. Amennyiben nem csal az emlékezetem, az összecsukásával továbbított egy kockányi filmet. Még ma is elfogadnék egy ilyet...
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41165014
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T19:55:49+01:00
2022-01-22T19:55:49+01:00
szvsz
http://blog.hu/user/47879
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo?full_commentlist=1#c41164766" class="reply_nick_765059" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41164766 );">@csker</a>: "más nemzetűek tetteit pedig nem sajátitjuk ki, ez nem a mi szokásunk."<br />
Az övéké viszont annál inkább...
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41164908
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T19:11:42+01:00
2022-01-22T19:11:42+01:00
Quattroman
http://blog.hu/user/147941
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo?full_commentlist=1#c41164894" class="reply_nick_347016" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41164894 );">@aefzuj</a>: <br />
Ezzel az erővel mondhatod osztráknak is, hiszen 1913-ban még Osztrák-Magyar Monarchia volt...
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41164894
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T19:04:37+01:00
2022-01-22T19:04:37+01:00
aefzuj
http://blog.hu/user/347016
Vagyis tót magyar volt. Vagy inkább szlovák nemzetiségű kisebbségi magyar? Tök8, mindkettő megkerülhetetlen eleme a magyar állampolgárság.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41164862
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T18:47:54+01:00
2022-01-22T18:47:54+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Mondom, formailag. Szlovák (tót) nemzetiségű magyar. Ahogy mondod. :-)
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41164766
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T17:47:00+01:00
2022-01-22T17:47:00+01:00
csker
http://blog.hu/user/765059
<a href="https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo?full_commentlist=1#c41164336" class="reply_nick_24459" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41164336 );">@Androsz</a>: A kettőnek nincs köze egymáshoz. Szlovákia természetesen nem volt, de tót nemzetiség igen. A szóban forgó személy egyértelműen tót volt, más nemzetűek tetteit pedig nem sajátitjuk ki, ez nem a mi szokásunk. (Érthető ez a Nobel-dijasokra is.)
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41164336
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T14:36:29+01:00
2022-01-22T14:36:29+01:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
@csker: Ha szlovák, akkor formailag valójában magyar, hiszen Szlovákia akkor még nem is létezett.
https://ezazelso.blog.hu/2022/01/21/az_elso_katonai_ejtoernyo/full_commentlist/1#c41164186
Válasz erre: Az első katonai ejtőernyő
2022-01-22T13:13:12+01:00
2022-01-22T13:13:12+01:00
csker
http://blog.hu/user/765059
Na, egy szlovák feltaláló (bár délszláv neve van).