Dióhéjban arról, ki vagy mi volt (vagy lesz) az első

Ez az első

Ez az első

Az első magyar erdei kisvasút

2022. június 20. - Tokár Tamás Zalán

Az első magyar erdei kisvasút, a Pálházi Állami Erdei Vasút építését, Károlyi István gróf kezdeményezte 1888-ban. A ló vontatta vonat a pálházi fűrészüzem és a Kőkapu között közlekedett, egy 7 kilométeres szakaszon. 1903-ban a vonalat 11 kilométeresre bővítették, majd többször is átalakították. 1948-ban áttértek a gőzvontatásra, később korszerűsítették, dízelmozdonyokat vezettek be és 1958-ban megindult a menetrendszerű személyforgalom. A vonalat a forgalom visszaesése miatt 1980-ban megszüntették, majd a társadalmi összefogásnak köszönhetően 1989-ben újraindult. Az elkövetkezendő években további bővítésekre került sor, 1990-ben a vonal egyik vége a Kőkaputól a rostallói turistaházig, 1996-ban a másik vége az Iparteleptől Pálházáig hosszabbodott. Napjainkban a kisvasutat turisztikai céllal üzemeltetik. A gyerekek kedvezményesen utazhatnak, sőt az óvodás és iskolás csoportok számára különjáratokat is indítanak. A Pálházi Állami Erdei Vasút éves forgalma 40-50 ezer utas.

kisvasut-02.jpg

Az első magyar erdei kisvasút, a Pálházi Állami Erdei Vasút építését, Károlyi István gróf kezdeményezte 1888-ban. (Kép innen)

A bejegyzés trackback címe:

https://ezazelso.blog.hu/api/trackback/id/tr1317861737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása