Dióhéjban arról, ki vagy mi volt (vagy lesz) az első

Ez az első

Ez az első

A világ első utasszállító repülőgépe

2021. július 12. - Tokár Tamás Zalán

A világ első modern utasszállító repülőgépe, a Boeing 247D, 1933. február 8-án emelkedett először a levegőbe. A Boeing 247D rendkívül korszerűnek számított, futóművét vissza tudta húzni a szárnyába, áramvonalas törzsét pedig fémköpeny burkolta. Csúcssebessége elérte 300 km/órát, vagyis gyorsabban tudott repülni, mint legtöbb harci repülőgép. A jármű, mely maximum 10 utast tudott szállítani, 20 óra alatt tett meg egy Los Angeles – New York utat. A Boeing 247D-ből összesen 75 darabot gyártottak, ezekből 4 maradt meg az utókornak, melyek különböző múzeumok tulajdonában vannak.

boeing_247.jpg

A világ első modern utasszállító repülőgépe, a Boeing 247D, 10 utast tudott szállítani, csúcssebessége 300 km/h volt. (Kép innen)

A bejegyzés trackback címe:

https://ezazelso.blog.hu/api/trackback/id/tr3516624304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bandibacsi34 2021.07.13. 20:26:17

Megtevesztő, mert mar az 1920 as evekben is volt egy rakat utasszállító. Az első nem hivatalos gepelterito pedig IV. Károly magyar exkiraly volt....

Fredddy 2021.07.13. 22:09:52

@Bandibacsi34: Pontosan. Én inkább a Junkers F-13-at mondanám elsőnek, de nehéz meghatározni, mert a nagyobb első vh-s gépekből is alakítottak ki utasszállítókat a háború után.

yerico1 2021.07.13. 22:33:03

1932-ben már repült a P26-os, ami 1933-ban állt hivatalosan szolgálatba, így ez a félrefordított, nyelvtanilag helytelen mondat ("Csúcssebessége elérte 300 km/órát, vagyis gyorsabban tudott repülni, mint legtöbb harci repülőgép.") kissé hatásvadász lett. Mellékesen ekkoriban álltak át a kétfedelű konstrukciókról az egyfedelűekre, ekkoriban lett elfogadott a zárt pilótafülke. a fém váz / burkolat és a behúzható futómű, ami jelentősen megdobta az elérhető maximális sebességet, így nem csoda, ha a korra jellemző kétfedeles P12-nél gyorsabb volt.

ymel 2021.07.14. 07:35:40

Nagyon nyulfarknyi a szoveg. Nem sok munka van benne, igazi, olcso bulvar. Megneztem a wikipedian, hat nem volt valami sikeres gep. Sok balesete volt, ahhoz kepest, h valami 70 darab keszult belole. October 10, 1933
United Air Lines 247, NC13304 (c/n 1685), was the victim of the first proven case of sabotage of a commercial airliner. The aircraft, en route from Cleveland to Chicago, was destroyed by a nitroglycerin-based explosive device over Chesterton, Indiana.[34] All seven on board were killed.
November 9, 1933
A Pacific Air Transport 247, NC13345 (c/n 1727), crashed on takeoff after the pilot became disoriented in fog and low visibility; four of ten on board died.[35]
November 24, 1933
A National Air Transport 247, NC13324 (c/n 1705), was being ferried from Chicago to Kansas City when it crashed near Wedron, Illinois, killing all three crew.[36]
February 23, 1934
A United Air Lines 247, NC13357 (c/n 1739), crashed in Parley's Canyon in fog near Salt Lake City, killing all eight on board.
December 20, 1934
United Air Lines Flight 6, a 247 (NC13328, c/n 1709), struck a tree and crashed near Western Springs, Illinois, due to carburetor icing; all four on board survived. The aircraft involved was repaired and converted to 247D standard in July 1935 and returned to service;[37] the aircraft was pressed into USAAF service in 1942 and redesignated as C-73 with tail number 42-57210. The aircraft was damaged in a wind storm at Duncan Field, Texas on August 30, 1942 and was written off.[38]
March 24, 1935
The sole 247 operated by Lufthansa (D-AGAR, c/n 1945) was damaged beyond economical repair in a collision with an Air France aircraft on the ground at Nuremberg and then scrapped[24]
September 1, 1935
Western Air Express 247, NC13314 (c/n 1695), was being ferried from Burbank, California to Saugus, California when it struck high tension power lines after takeoff, killing all three on board.[39]
October 7, 1935
United Airlines Flight 4, a 247D (c/n 1698), went down about 10 miles (16 km) west of Cheyenne, Wyoming due to pilot error. Three crew and nine passengers killed, there were no survivors.[40]
October 30, 1935
United Air Lines Boeing 247D, NC13323 (c/n 1704), crashed during an instrument checkflight near Cheyenne, killing the four crew members aboard.[41]
December 15, 1936
Seven died when Western Air Express Flight 6, a 247D,[42] en route from Burbank, California, to Salt Lake City via Las Vegas, crashed just below Hardy Ridge on Lone Peak in Utah.[43] The major parts of the aircraft were hurled over the ridge and fell over 1,000 ft into a basin below.[42]
December 27, 1936
United Airlines Trip 34, a 247D (c/n 1737), crashed at the head of Rice Canyon, Los Angeles County, California, due to pilot error; all 12 on board died.
January 12, 1937
Western Air Express Flight 7, a 247D (c/n 1696) flight from Salt Lake City to Burbank, crashed into a mountain near Newhall, California, killing five. Among the dead was Martin Johnson of Martin and Osa Johnson fame (adventurers, authors, and documentary filmmakers).[44]
August 13, 1937
A 247 being operated by the Luftwaffe's proving ground at Rechlin (formerly D-AKIN of Lufthansa, c/n 1944) crashed at Hannover, Germany during a test flight,[24] killing seven of eight on board. The aircraft was being used as a testbed for an experimental autopilot.
March 13, 1939
A SCADTA 247D, C-149, crashed near Manzanares, Caldas, Colombia, killing all eight on board.[45]
February 27, 1940
A SCADTA 247D, C-140, struck El Mortino mountain near Tona, Santander, Colombia, killing all 11 on board.[46]
July 30, 1942
A Northwest Airlines C-73, 42-68639 (c/n 1717, former NC13335), crashed and burned on takeoff from Wold Chamberlain Field, near Minneapolis, Minnesota, killing all 10 on board.[47]
süti beállítások módosítása