Dióhéjban arról, ki vagy mi volt (vagy lesz) az első

Ez az első

Ez az első

Az első karóra

2021. január 13. - Tokár Tamás Zalán

Az első karórát a Cartier óravállalat készítette 1904-ben. A megrendelő egy Alberto Santos-Dumont nevű brazil-francia pilóta volt, akinek egy praktikusabb időmérő eszközre volt szüksége, mivel nehezen tudott koncentrálni a repülésre, miközben a zsebóráját nézte. A karóra hamar népszerű lett a pilóták, valamint a gazdagabb emberek körében, eleinte luxuscikknek számított (a Rolexet 1905-ben alapították). Az olcsóbb változatok az első világháború alatt jelentek meg, az egyszerűbb zsebórákra szíjat szereltek és a katonák ezeket tették a karjukra.

mxcpthumbnail-1024x450.jpg

Az első karórát, a Cartier óravállalat készítette 1904-ben, egy Alberto Santos-Dumont (1873-1932) nevű pilóta megrendelésére. (Kép innen)

A bejegyzés trackback címe:

https://ezazelso.blog.hu/api/trackback/id/tr9816376752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.01.14. 11:44:45

Valami bumfordibbra számítottam, szíjas zsebórára. De ez a karóra már pont olyan, mint egy mai karóra. Érdekes. A Cartier elsőre felvázolta a jövőt.

hszs 2021.01.14. 12:10:22

A Cartier Santos azóta a márka egyik ikonikus darabja, gazdagabbak ma is bármikor vásárolhatják.

M.K.R. 2021.01.14. 13:33:02

"egy Alberto Santos-Dumont (1873-1832) nevű pilóta" illetve. "Az első karórát, a Cartier óravállalat készítette 1904-ben. A megrendelő egy Alberto Santos-Dumont nevű brazil-francia pilóta volt, akinek"

Hm, csak én érzek itt zavart a téridőben??? :)

Bandibacsi34 2021.01.14. 13:45:10

Valójában a karóra elegge proli dolognak szamitott egy zsebórához kepest(kb mint ma egy munkas mobiltelefon egy elegans irodista okostelefonjahoz kepest, pedig arban lehet, hogy ugyanannyit elkernek erte) viszont az I vilaghaboru sokmindent divatba hozott(bőrkabat és hasonlóak).

Bandibacsi34 2021.01.14. 13:50:28

Egyebkent nem ez az 1904 es az első karóra!!
1892: Swiss watch makers Omega introduce their first wristwatch, the world's first equipped with minute-repeating - a wearable clock with a chime
www.watchtime.com/featured/7-milestone-omega-watches-from-1892-to-today/2/
Csak az első 100%-ban karora.

John Black 2021.01.14. 14:15:45

@Androsz: Igaz, egy az egyben mint egy mai darab, akár lehetne az is. A fülek formája, a tokozás szinte semmit sem változott.

Tokár Tamás Zalán 2021.01.14. 14:22:25

@M.K.R.: 1832 javítva 1932-re! Köszönöm szépen az észrevételt! :)

cardiobascuralis 2 2021.01.14. 15:05:08

Az óra kb. az 1950-es évekig luxuscikknek számított, a zsebóra is, nem véletlenül lopták-rabolták (a veszternfilmekben is elveszik a pénztárcát és az órát is, nyilván nem azért, hogy a kifosztottak időzavarba kerüljenek; ma már nemigen lopna átlagos órát senki, nyilván Breitlinget (stb.) és több tízezres okosórát igen).

@Androsz:
Valójában egy szíjas zsebóra, 90 fokkal elforgatva, olyan tokban, hogy a szíjnak legyen tartója.

@Tokár Tamás Zalán: :
Ha már ennyire benne vagy a javítgatásban, ugyan töröld már a vesszőt "Az első karórát, a Cartier óravállalat" részből.

nincs1agy 2021.01.14. 20:14:37

Az első fémszíjasat pedig a Rolex?

nincs1agy 2021.01.14. 20:18:59

@Bandibacsi34:

Nem véletlen, hogy egy pilóta megrendelésére készült az első. Kesztyűben, kissé elgémberedett újakkal elég macerás a zsebórát keresgélni a kabát zsebében.

misinator 2021.01.14. 20:54:27

A legnagyobb tisztelettel, de én picit megütköztem az "egy Alberto Santos-Dumont nevű brazil-francia pilóta" megfogalmazáson. Kicsit dehonesztáló
Oké; a mai világban, amikor annyi új információ ér minket a jelenben, hogy a múlt hősei már elszürkülnek mellettük, egy jöttment Alberto Santos-Dumont hol ér fel egy influenszer mai focisztárral?
Na ugye.

www.repulnijo.hu/santos-dumont-bis-14-rio-olimpia/

belyegvilag.net/ki-volt-alberto-santos-dumont/

Plusz még:

"...Emlékezete

Szülővárosa, Palmira felvette a nevét.
A Santos-Dumont holdkrátert is róla nevezték el.
Francia származású édesapja a későbbi Dumont falu mellett birtokolt kávéültetvényeket.
A Rio de Janeiro-i Santos Dumont Repülőtér és a paranguái Santos Dumont Repülőtér is róla kapta nevét.
Egy São Paulo állambeli autópálya, a Rodovia Santos Dumont is nevét viseli..."
hu.wikipedia.org/wiki/Alberto_Santos-Dumont

Mikrobi 2021.01.14. 22:06:44

@cardiobascuralis 2: így van! Majdnem abbahagytam az olvasást a negyedik szónál! Nagyon rossz hatást tud tenni egy helyesírási hiba egy cikk elején!

cardiobascuralis 2 2021.01.18. 18:17:02

@misinator:
Biztosan igazad van, de ehhez képest azért nem valami ismert név, még a repülés világában jártasok között sem. Az átlagembernek meg pont semmit nem mond a neve.
(Nem biztos, hogy ez jó dolog, de ténynek attól még tény.)

misinator 2021.01.18. 19:46:13

@cardiobascuralis 2: No igen; a mai embert - ahogy írtam is - ellepi az információáradat.
Nyilván az én korosztályomnak (hetvenesek) "könnyebb" volt, mert volt pár ismeretterjesztő újság, pár könyv, leshetted a Delta tévéműsort, meg egy-két dokumentumfilmet és ennyi.
Ha kicsit is érdeklődőbb voltál, akkor is szinte minden információt könnyen megjegyezhettél.
Nekem megvolt/megvan a Kolibri sorozatból a Léghajók, repülőgépek című kiadvány, s ebben szerepelt az úriember. Hja, így könnyű...

Pedig egy igazi hős volt, hiszen nagyon az elején próbálta ő is meghódítani az eget.

Így múlik el a világ dicsősége. :-(

Mindenesetre ha pár ember elolvasta a posztodat és a hozzászólásokat, akkor már megérte.

cardiobascuralis 2 2021.01.19. 02:10:29

@misinator:
Nem az én posztom, én csak egy hozzászóló vagyok, mint te. :-)

Egyébként ha megkérdezel magyarokat arról, hogy ki volt Endresz György, aki ráadásul magyar volt, azt sem fogja tudni 1000-ből 999.
De szerintem azt sem, hogy ki volt Amelia Earhart. És Exupery is inkább A kis hercegről ugrik be, nem az Éjszakai repülésről, A hadirepülőről és egyéb repülős műveiről.
Tobak Tibort, Szentgyörgyi Dezsőt és társaikat már nem is említem.

misinator 2021.01.19. 19:42:12

@cardiobascuralis 2:
Figyelmetlen voltam :-)

Sajnos pontosan az van, amit írsz. Pedig "talán" többet adtak a világnak, a hazájuknak, mint sok, koruk showbizniszben szereplő celebjei. (Na jó, ott is van kivétel, pl. Chaplin)

Ui: Szerencsére nem égtem be előtted/magam előtt; az általad említett neveket és tetteiket tudtam.
De pl. a harmincas évek magyar élsportolóival megbuknék.
Nagy a világ.
süti beállítások módosítása