Dióhéjban arról, ki vagy mi volt (vagy lesz) az első

Ez az első

Ez az első

Az első folyékony hidrogént szállító tankerhajó

2022. április 29. - Tokár Tamás Zalán

A világ első folyékony hidrogént szállító tankerhajóját, 2019. december 11-én bocsátották vízre Japánban. A dízel-elektromos meghajtású, 116 méter hosszú, 19 méter széles, Suiso Frontier nevű járművet, a Kawasaki Heavy Industries gyártotta, abból a célból, hogy üzemanyagot vigyen Ausztráliából Japánba. Mivel a hidrogén speciális tárolást igényel – a 9000 kilométeres út során -256 fokon kell tartani – a hajó csak 2020 végén vált üzemképessé. Ekkor a Harima Works egy 1250 m3-es, dupla falú, vákuum-szigetelésű hidrogéntartályt épített be a tankerbe. A Suiso Frontier 2021. december 24-én indult el Ausztráliába, majd 2022. február 25-én tért vissza onnan az első szállítmánnyal. Japán kevés földterülettel rendelkezik ahhoz, hogy elegendő nap vagy szélerőművet telepítsen, ezért döntött úgy, hogy a közeljövőben inkább hidrogént fog használni alternatív energiaforrásként.

279-1024x577.jpg

A világ első folyékony hidrogént szállító tankerhajóját, a képen látható Suiso Frontiert, 2019. december 11-én bocsátották vízre Japánban. (Kép innen)

A bejegyzés trackback címe:

https://ezazelso.blog.hu/api/trackback/id/tr517818191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Siki Feri 2022.04.30. 17:28:07

"116 méter széles, 19 méter hosszú" - szép hajó!

Tokár Tamás Zalán 2022.04.30. 18:32:35

@Siki Feri: Igen, fordítva! Köszi az észrevételt! Javítottam! :)

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2022.04.30. 19:05:36

Furcsa, hogy nem hidrogénnel megy a hajó. Azt még megértem, hogy a nagy hidrogéntartályt nem akarják rákapcsolni a motorra, a biztonság érdekében, de lehetne egy kisebb hidrogén-tartály saját üzemanyagnak. De ha még ez sem megy, azaz még ennek a hejónak a meghajtására sem a hidrogén mellett döntöttek, akkor mit akarnak?

"Japán kevés földterülettel rendelkezik ahhoz, hogy elegendő nap vagy szélerőművet telepítsen, ezért döntött úgy, hogy a közeljövőben inkább hidrogént fog használni alternatív energiaforrásként."

Ez a mondat így legalább részben hülyeség. A hidrogén nem energiaforrás olyan értelemben, hogy nem található meg így a természetben. A hidrogénenergia-hordozó. Pont a szél és napenergia tárolására és szállítására lehet használni.

A másik lehetőség, hogy földgázból, kőolajból állítják elő, de akkor igazából fosszilis, és import, és környezetszennyező, legfeljebb a szennyezés nem Japánban történik.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2022.04.30. 19:15:02

"Japán kevés földterülettel rendelkezik ahhoz, hogy elegendő nap vagy szélerőművet telepítsen,"

ez önmagában is hülyeség. Japán népsűrűsége másfélszerese mint például a német. szerintem ez nem akadályozó tényező. nem is hegyesebb, mint Németország. Ausztriához képest meg pláne nem. szélenergiában nincs jól eleresztve, nem szeles vidék. a tenger kifele gyorsan mélyül. Korea fele meg nem fúj a szél. napenergiában viszont jobbak az adottságok, mint Németországban.

Zionnépe 2022.04.30. 19:52:42

@rabelais: A hidrogénhajtás lenne a legjobb a személyautóknál nagyobb járművekre.
Persze kell hozzá igazán hatékony vízbontás, hogy ne a fosszlisekből nyerjék.

A hajót valszeg régebben tervezték amikor még - hajónyi méretben - nem állt még rendes kellően tesztelt motor a rendelkezésre, valszeg ezért nem hidrogéncellás.

Zionnépe 2022.04.30. 19:56:26

@rabelais: Nyilván nem teljesen vetik el a lehetőséget, csak tárolni körülményesen és drágán tudják a napenergiával előállított áramot, akksit építeni minden járműbe meg szintén nem túl környezetbarát.
Ehhez képest a hidrogénhajtás megváltás.

sóhegy049 2022.04.30. 22:09:53

"A dízel-elektromos meghajtású"
Miért nem közvetlen dízel? A kombónál is van további veszteség, az amúgy sem túl hatékony hajócsavar végett.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.05.21. 22:24:42

@sóhegy049: A mozdonyok is többnyire ilyenek. Azért, mert így elhagyható a kuplung és a sebességváltó, továbbá dízelmotor nem tud elindulni terhelés alatt. Ezért kell ez a hajtásrendszer.
süti beállítások módosítása