Az első gőzgépet Thomas Newcomen tervezte üzlettársával, Thomas Saveryvel 1712-ben, Angliában. A bányák tárnáit gyakran elöntötte a víz, melyet állati vagy kézi erővel meglehetősen időigényes volt eltávolítani. Erre a problémára nyújtott megoldást Newcomen és társa szerkezete. Először a Dudley-i Conygree szénbányában próbálták ki, a gőzgép néhány óra alatt kiszivattyúzta a vizet és ezzel 500 ló munkáját végezte el. A gőzgépre nem csak Angliában volt igény, hanem Európában és Észak-Amerikában is használták. Amikor Thomas Newcomen 1729-ben meghalt, már 100 gépe működött különféle bányákban. Newcomen gépének azonban volt egy hátránya, alacsony hatásfokkal dolgozott. A víz befecskendezésekor a henger lehűlt, így újra és újra fel kellett melegíteni. Az állandó működéshez fűtőanyag kellett, ezért a szerkezetet csak a bányák közvetlen közelében lehetett használni. Newcomen masináját James Watt, skót feltaláló 1769-ben szabadalmaztatott gőzgépe váltotta le. A feltaláló elválasztotta a gőzlecsapódást végző kondenzátort a hengertől, amiben a dugattyú mozgott, így már hatékonyabb működést eredményezett.
Az első gőzgépet Thomas Newcomen (1664-1729) tervezte üzlettársával, Thomas Saveryvel (1650-1715) 1712-ben, Angliában. Először a Dudley-i Conygree szénbányában próbálták ki, a gőzgép néhány óra alatt kiszivattyúzta a vizet és ezzel 500 ló munkáját végezte el. (Kép innen)