Dióhéjban arról, ki vagy mi volt (vagy lesz) az első

Ez az első

Ez az első

Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet

2022. január 26. - Tokár Tamás Zalán

Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet egy kísérleti jármű volt, 1947. október 14-én. A rakétameghajtású Bell X-1 pilótája, az amerikai Chuck Yeager, két nappal korábban lovasbalesetet szenvedett és eltört két bordája. Bár a férfinak nagy fájdalmai voltak – a gép ajtaját is csak egy barátja által készített segédeszközzel tudta csak bezárni – nem szólt feletteseinek, mert végre akarta hajtani küldetését. A gépet a pilóta a feleségéről nevezte el, Glamorous Glennis-re keresztelte. Mivel a Bell X-1 alkoholból és folyékony oxigénből álló üzemanyaga csak 2,5 percre volt elegendő, egy B-29-es nehézbombázó vitte fel 7620 méter magasságba, majd útjára engedte. Chuck Yeager beindította a Bell X-1 hajtóművét, elérte az 1093 km/órát és ezzel túllépte a hangsebességet. A pilóta ezután még több magassági és sebességi rekordot megdöntött. 1975-ben mint dandártábornok ment nyugdíjba. Yeager a küldetés 50. (1997-ben) és 65. évfordulója (2012-ben) alkalmából egy F-15-ös vadászgépbe ült és újra gyorsabban repült a hangsebességnél. A Bell X-1 ma Washingtonban, a Smithsonian Múzeumban van kiállítva az első magánfejlesztésű űrhajó, a SpaceShipOne és Charles Lindbergh gépe mellett, mely először repülte át az Atlanti-óceánt.

ca-times_brightspotcdn.jpg

Az első repülőgép, mely túllépte a hangsebességet egy kísérleti jármű volt, 1947. október 14-én. A rakétameghajtású Bell X-1 pilótája, az amerikai Chuck Yeager (1923-2020), a gépet a feleségéről nevezte el, Glamorous Glennis-re keresztelte. (Kép innen)

A bejegyzés trackback címe:

https://ezazelso.blog.hu/api/trackback/id/tr9916817740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kéki béla 2022.01.27. 11:22:31

Még senki sem tette szóvá, hogy a hangsebesség kb 333m/s, ami nagyjából 1200km/h? :D

(Mert azt megtanítják, hogy ennyi "a" hangsebesség, arra már kevesebb időt szánnak, hogy a tengerszinten annyi)

Amit viszont én sem tudok (tekintettel arra, hogy kis híján bukásra álltam fizikából a középiskolában), hogy a ritkább levegőben az IAS vajon változik-e a tengerszinten mérthez képest, azonos földhöz viszonyított sebesség esetén?

n3spr3ss0 2022.01.27. 11:50:41

Mindig úgy tudtam hogy a hangsebesség 1200 km/h.

hereverő heverő 2022.01.27. 11:52:23

Lindbergh gépe nem az első volt, amelyik átrepülte az Atlanti óceánt, sőt még csak nem is az első aki leszállás nélkül tette ezt.
Ő volt az első aki egyedül és leszállás nélkül teljesítette a távot.
Az első gép, ami átrepült Amerikából Európába (6 leszállással) egy Curtiss Nc-4 volt, de mivel váltott személyzete volt, nincs első ember. Az első non-stop átrepülés pedig John Alcock és Arthur Brown nevéhez fűződik.

Sir Gombóc 2022.01.27. 13:48:41

@kéki béla: a levegő sűrűsége elvileg nem befolyásolja a hangsebességet, de a hőmérséklete igen.

kéki béla 2022.01.27. 14:38:47

@Sir Gombóc: lehet, hogy a vízben terjedő hanggal kevertem? Volt valami kavarás édes-/sósvíz esetében...

citrix 2022.01.27. 14:46:34

Igen, 340 m/s a hang sebessége földközelben 760 Hgmm légnyomás mellett 20°C -on.Az 1224 km/h. Fent ritkább és hidegebb közegben lassabban terjed a hang?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.01.27. 16:11:41

@citrix: Igen, fent kisebb a hangsebesség. Ezért nem is maga az elért sebesség az érdekes, hanem hogy sikerült túllépni a helyi hangsebességen, ami a levegőben a gép által keltett torlóhullámok különleges viselkedéséhez vezet. Yeager előtt mások is próbálkoztak a hanghatár áttörésével, de a fellépő rezgések és irányítási nehézségek miatt mindaddig nem sikerült. A sajtóban már "hangfal"-ról írogattak, amelynek az áttörése talán lehetetlen a gép megsemmisülése nélkül, de aztán a kísérleti csapat, köztük a pilóta Yeager bebizonyította, hogy ez tévedés, és a levegő a Kármán Tódor által leírt módon viselkedik, a hangsebesség nagyon is átléphető.

fonaktamas75 2022.01.27. 20:38:44

Az Atlanti - Óceán átrepülésével ellentétben a hanghatár átlépése korántsem ennyire egyértelmű. Bár egyik sem bizonyított, akad pár érdekes eset:
- 1944. 07. 06. Heini Dittmar az Me 163B V18 (VA+SP) prototípussal egy repülés során dokumentáltan 1130 km/h sebességgel repült. Lippisch annak idején az aerodikamikai problémák elkerülése végett szubszonikusra tervezte a gépet, ezért jelentkeztek a transzonikus tartományra jellemző irányíthatósági problémák a repülés során. Az oldalkormány egy része le is szakadt. Mivel a repmagasság nem ismert, Dittmar barátjának, Mano Zieglernek az elbeszélésre lehet csak hagyatkozni. Többen hangrobbanást véltek hallani a földön. Bár az árulkodó, hogy a korabeli repülési dokumentumok nem említik, hogy átlépte volna a hangsebességet.
- 1945. 04. 09-én Hans Guido Mutke Me 262A-1a (9/JG7) gépével egy bevetés során bajtársa segíségére sietve 40°-s szögben teljes gázzal zuhanva a sebességmérő tanúsága szerint 1100km/h sebességel repült 12km magasan. Itt a hangsebesség 1062km/h. Ugyanazokat a jelenségeket tapasztalta, mint Dittmar. A hajtómű leállt, Mutke Svájcban kényszerleszállt. Mivel Mach számláló még nem volt a gépen (minek is lett volna) A történet nem bizonyítható, azonban 99-ben számítógépes modellezés nem zárta ki a lehetőségét, hogy az Me 262 bizonyos feltételek mellett átlépje a hanghatárt.
- 1945. 03. 01. Lothar Sieber a Ba 349 M23-as jeű rakéta repülőgép prototípusával, az egyetlen - tragikus - pilóta vezette berepülése során feltételezhetően átlépte a hangsebességet. A fából készült egyszer használatos repülő egy HWK 109-509A-1 típusú 1700 kg tolóerejű, ill. 4db 500kg tolóerejű SG34 felszálló rakétával felszerelt 2200kg felszálló tömegű volt gép. (Imponáló tolóerő/tömeg arány) A repülés elején probléma adódott miután Sieber nem tudta leoldani a felszálló rakétákat, a rosszul rögzített felcsapódó kabintető miatt elvesztve eszméletét a gép az egyre laposabb szögű emelkedésből, zuhanásba ment át teljes tolóerővel. 14km repülés után hatalmas krátert robbantva a földbe fúródott. Sieber valamelyik bal végtagja (lába?) volt beazonosítható, valószínűleg menekülni próbált. A teljes repülés 55mp-ig tartott, ami kb. 916km/h átlagsebesség csak légvonalban számolva. A teljes repülési táv az emelkedést is belekalkulálva jóval több lehetett és a felszállásból eredő gyorsítást figyelembe sem vettük. Azonban pontos tények ismeretében ez is csak feltételezés.
süti beállítások módosítása